Visit Kop van Noord-Holland

De poort van Holland met 3 unieke kusten

Als onderdeel van de voormalige destinatiemarketingorganisatie (DMO) Holland boven Amsterdam, werkt  Campaigns&Results sinds 2017 voor de Kop van Noord-Holland. In dat jaar kregen we van de ambtelijke stuurgroep van de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel de opdracht voor het maken van een toeristisch meerjarenplan en regioprofiel voor de Kop. Aansluitend kreeg C&R ook de opdracht om een operationeel marketingplan op te stellen inclusief de uitvoering daarvan.

Om te komen tot een stevige (en tijdsbestendige) basis voor het regioprofiel, heeft C&R o.a. onderzoek gedaan naar het profiel van de huidige en gewenste bezoekersdoelgroepen. Is in kaart gebracht wanneer bezoekers komen, hoelang ze (ver)blijven, waar en waarin ze verblijven, wat hun meest favoriete activiteiten zijn tijdens een verblijf (…oftewel, waar komen ze eigenlijk voor), wat het gemiddelde uitgavepatroon is en of ze vaker in een jaar terugkomen.

Bestuurlijk  De betrokken wethouders van de 4 gemeenten zijn v.w.b. het strategisch en toeristisch meerjarenplan en het regioprofiel de eindbeslissers, inhoudelijk waren zowel zij als met name de verantwoordelijke ambtenaren onze gesprekspartners. Een betere les om inzicht te krijgen in hoe politiek belangrijke issues besproken, beschreven en gepresenteerd moeten worden, is er in onze ogen niet. Enorm leerzaam. En voor wie denkt dat ambtenaren geen verstand hebben van (bestemmings)marketing heeft het mis.

Propositie en positionering van de Kop Een wijze les in bestemmingsmarketing is om toch vooral niet alles in de etalage te willen zetten. Dat is onduidelijk, schept verwarring en laat vooral niet zien wie je bent en waar je voor staat. Voor de Kop hebben we gewerkt aan een even duidelijke als unieke propositie en positionering. De Kop staat voor rust & ruimte, natuur, uitgestrekte duinen en kilometers (schone) zandstranden, Hollandse historie en niet te vergeten; de Kop is het grootste aaneengesloten bloembollen gebied ter wereld. De gebiedsiconen zijn geclusterd in 3 hoofdgroepen die vervolgens afhankelijk van het seizoen en de beoogde bezoekersdoelgroepen in de ‘etalage’ worden gezet. De unieke propositie is steeds dat een bezoeker in de Kop het echte, authentieke Holland beleeft, proeft, ontdekt. Omringd door 3 totaal verschillende kusten.

The whole Kitchen

Destinatiemanagement en -marketing

Propositie, positionering, en strategie

Regioprofiel, beleidsadvisering

Marketingjaarplannen

Managen, transitie, interim management

Art & Copy

On- en offline marketing & advertising

Pers & PR

Resultaat monitoring, analyse & rapportage

Animatie, film, fotografie

Kop van Noord Holland contentstrategie en creatie | Campaigns&Results

WAD te doen  Als je weet wie je (huidige en gewenste) bezoekers zijn en wat hun favoriete vakantie of dagje uit beleving is, is de volgende stap om dat op perfect getimede momenten, in een aansprekende verpakking en via de juiste on- en offline te verwoorden en te verbeelden. Jaarrond wandelen, fietsen, watersport, het Wad, natuurbezoek, en in het voorjaar de tulpen.

Doel van de campagnes voor de Kop is (selectief, want de Kop is niet voor iedereen) te inspireren, te informeren, te enthousiasmeren en te activeren om de Kop (vaker) te bezoeken.

2024. Op eigen kracht verder

Begin 2024 werden de destinatiemarketingactiviteiten vanuit Holland boven Amsterdam voor onder meer de Kop beëindigd. In april 2024 ging de nieuwe website vistikopvanholland.nl live. Campaigns&Results was verantwoordelijk voor de transitie van de Kop onder HbA vlag (…en website) naar het ontwerp, realisatie en migratie naar de nieuwe webomgeving. Tegelijkertijd werden een nieuwe ‘stijl van het huis’ en campagne ontwikkeld en geïntroduceerd. De bijzonder effectieve on- en offline mediacampagne is een overtuigend succes. Op 17 april 2024 gestart met 0,0 bezoekers, 2024 zal afsluiten met ca. 468.000 bezoekers.