Ecomare is het centrum voor wadden en Noordzee op het Noord-Hollandse Waddeneiland Texel. Het combineert de opvang van zeehonden en vogels met een natuurmuseum en openbaar aquarium. Door de veelzijdigheid van het centrum krijgen bezoekers een uitgebreid en indringend beeld van de natuur van Werelderfgoed Waddenzee, de Noordzee en het eiland Texel. Daarnaast worden buitenprogramma’s en excursies georganiseerd voor scholen en toeristen in de Texelse natuur, langs het strand en op het wad.
Ecomare
Positionering
Campaigns&Results verwierf de eervolle opdracht om te zorgen voor een aangescherpte positionering en volledige restyling van o.a. logo, huisstijl, website en beeldtaal. Veel communicatie uitingen waren toe aan revisie en hadden hoognodig een vertaalslag naar heden en toekomst nodig. Strikte voorwaarde was dat enkele vertrouwde elementen uit het oude logo zoals de ovale vorm die het eiland Texel voorstelt, herkenbaar zouden blijven. Met deze randvoorwaarde als uitgangspunt werd een nieuwe variant van het woordmerk ontwikkeld. De eilandvorm met de lijnen eromheen is gebleven, maar kregen in de opgestrakte vorm de betekenis die ze verdienen; zee, zand en land. Daarbij is gekozen voor een natuurlijk kleurenpallet.
Voor het gewenste subscript hanteerden we het heldere en simpele uitgangspunt: ‘zeg wie je bent, wat je doet en waar ik je kan vinden’. De propositie (en publieksassociatie) van Ecomare is in de loop van de jaren uitgegroeid tot veel meer dan ‘zeehondenopvang’. Daarom is gekozen voor natuurmuseum & zeehondenopvang in combinatie met de destinatieduiding; Texel.
Strategisch marketingplan 2020-2025
De herpositionering en restyling van Ecomare maakte onderdeel uit van het strategisch marketingplan 2020-2025 dat C&R opstelde voor Stichting Texels Museum (STM).